diaball diabétesz öngondozás

 DIABALL Rendszer

Biztos társ a diabétesz öngondozásban. Napi 24-órás felügyeletet biztosít. Innen  közvetlenül beléphet a rendszerbe.

 

Inzulin tanácsadás

Legújabb kalkulátorunk segítségével kiszámíthatja, hogy mennyi inzulinra van szüksége egy-egy étkezés előtt, igazodva az életmódjához.

Tovább>>

 

Honnan hallott a DIABALL-ról?

Szórólap

Orvos, ápoló

Cukorbeteg ismerős

Egészséges ismerős

Internetes kereső

Más honlap

Egyéb:

 

A DIABALL célja, hogy folyamatosan bővülő szolgáltatásaival segítse a cukorbetegek öngondozását. Nézze meg, mit kínálunk Önnek!

Tovább>>

A fizikai aktivitás jelentősége

A rendszeres fizikai aktivitás segít megelőzni a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását, és hasznos mindkét típusú diabétesz kezelésében is. Az elhízás fontos rizikótényező a 2-es típusú diabétesz, és számos más krónikus betegség kialakulásában. A testmozgás segít csökkenteni a túlsúlyt, ezáltal mérsékli a rizikót. További jótékony hatásai közé tartozik a közérzet javítása, a depresszióra való hajlam és a stressz csökkentése. Cukorbetegségben segít a vércukor-szint egyensúlyának fenntartásában.

 

Mozgásprogram elkezdése

A rendszeres testmozgás mindenkinek ajánlott, de néhány esetben körültekintést igényel: 40 (nőknél 45) éves kor felett, ill. szív- vagy légzőszervi betegségben szenvedők számára ajánlott intenzív mozgás megkezdése előtt orvosi vizsgálatot, és terheléses EKG-t végeztetni. Fontos, hogy különösen ha hosszú ideje nem végzett rendszeres fizikai aktivitást, fokozatosan növelje a terhelést. Kezdetben elegendő egy héten háromszor 15 perc közepes intenzitású mozgás végzése. Különösen idősebbek számára fontos odafigyelni a fokozatosságra, mivel a szervezetük lassabban szokik hozzá a terheléshez. Ha kevés a szabadideje, mozogjon a mindennapi tevékenységek közben: gyalogoljon autózás helyett, végezzen kerti vagy házimunkát! Könnyebb lehet elkezdeni, ha egy baráttal vagy családtaggal közösen mozog. Legyen a fizikai aktivitás a napi rutin része! A sérülések elkerülése érdekében mindig kezdjen bemelegítéssel, és szükség esetén használjon védőfelszerelést! Ne feledkezzen meg a levezetésről sem, végezzen nyújtó gyakorlatokat!

 

Mennyi az ajánlott mozgásmennyiség?

A felnőttek számára ajánlott mennyiség legalább hetente ötször 30 perc, azaz összesen 2 és fél óra közepes intenzitású mozgás. Egy-egy alkalommal mozogjon legalább 10 percet! Megfelelő kondíció esetén ennél rövidebb idejű, de intenzívebb mozgás is megfelelő. 15 perc intenzív testmozgás hatása megegyezik 30 perc közepes intenzitásúval. A mozgás intenzitása jellemezhető a pulzusszámmal: a maximális pulzusszámot úgy kaphatja meg, ha 220-ból kivonja az életkorát. Ennek a 60-70%-a esetén beszélhetünk közepes intenzitásról. Egy közelítő értékelés: közepes intenzitású mozgás közben tud folyamatosan beszélni, de énekelni már nem, míg intenzív mozgás közben csak szaggatottan tud beszélni. Emellett célszerű legalább heti két alkalommal erősítő gyakorlatokat is végezni.

Idősebbek annyi és olyan fizikai aktivitást végezzenek, amit az általános állapotuk és az esetleges betegségeik lehetővé tesznek. Tanácsért, állapotfelmérésért forduljanak szakemberhez!

Nem szükséges drága fitnesz-bérletet venni, számtalan módja van a fizikai aktivitásnak: gyors séta, kocogás, kerékpározás, tánc, labdajátékok stb. A fontos, hogy olyan mozgásformát válasszon, amelyet szívesen végez.

 

Fizikai aktivitás cukorbetegségben

Krónikus betegségekben, így diabéteszben is, a rendszeres fizikai aktivitás segít fenntartani az életminőséget, lassítja a szövődmények kialakulását. Cukorbetegségben segít fenntartani az ideális vércukor-szintet, és megelőzni a gyakran vele együtt járó szív- és érrendszeri betegségek kialakulását.

Amennyiben a beteg állapota lehetővé teszi, törekedni kell a felnőttek számára ajánlott mozgásmennyiség elérésére. Van azonban néhány dolog, amit figyelembe kell venni:

  • A fizikai aktivitás energia-felhasználással jár, ezáltal csökkenti a vércukor-szintet. Különösen inzulinnal kezelt betegeknek fontos odafigyelni a hipoglikémia elkerülésére. A tervezett testmozgást vegye figyelembe az étkezések és az inzulin-adagok tervezésekor! Szükség lehet az inzulin-mennyiség csökkentésére. Mozgás közben legyen kéznél szőlőcukor, vagy más gyorsan felszívódó szénhidrát, és lehetőség szerint ne egyedül végezze.
  • Olyan mozgásformát válasszon, amely kíméli a lábait, és minden mozgás után ellenőrizze azokat!
  • Mérje meg vércukor-szintjét a mozgás előtt és után.
  • Fogyasszon sok energiamentes folyadékot, például vizet.

Hasznosnak találta ezt a lapot? Küldje el ismerőseinek is!  

Utolsó módosítás: 2009-11-03 09:51:34